Je sollicitatiebrief zorgde direct voor een telefoontje met uitnodiging, je had een leuk contact met de receptie én bent niet vergeten om een bedankje na het gesprek te e-mailen.
Het sollicitatiegesprek – of gesprekken – verliep voor jouw gevoel goed.
En toch krijg je een afwijzing.
Het kan zijn dat er simpelweg gewoon een kandidaat met betere papieren was, maar het kan ook zijn dat je je eigen ruiten hebt ingegooid.
“Wat ik nogal wel eens zie gebeuren is dat ook goede kandidaten zich verliezen in details en daarbij niet doorhebben dat ze hun toehoorders verliezen”, zegt Judith Janssens, HR-director Global Platform Organization (GPO) bij informatieleverancier Wolters Kluwer.
Janssens zoekt talenten voor de tak die verantwoordelijk is voor het creëren van digitale oplossingen voor Wolters Kluwer wereldwijd. “In totaal hebben we bij GPO 450 medewerkers in 19 kantoren over de hele wereld werkzaam.” Die vragen haar om beoordelingen, salarissen, bonussen, talentmanagement en nieuwe collega’s.
Aandacht voor bepaalde kwaliteit
Dat de beste kandidaten zich soms verliezen in de details, is niet het enige probleem: “Wat ook gebeurt is dat een kandidaat heel graag een bepaald element van zijn of haar cv onder de aandacht wil brengen. Dat mag uiteraard, maar doe dat wel op een gepast moment.”
Wanneer is een gepast moment om te vertellen of je geweldige leiderskwaliteiten? De vaardigheden die je opdeed tijdens een mentorship in het buitenland of uit te leggen waarom je een gat in je cv hebt?
Janssens: “Als je een vraag gesteld krijgt, geef dan antwoord op die vraag. Ga niet zomaar zenden wat jij graag wil zenden. Bouw een brug naar datgene wat je wilt overbrengen.”
Helaas loopt een gesprek niet altijd zoals je wilt en heb je te maken met een leidinggevende die focust op zaken waar niet jouw sterkste kanten liggen. Wat dan?
“Mocht het zo zijn dat tegen het einde van het interview je nog niet de gelegenheid hebt gehad om het specifieke punt te belichten waarvan je denkt 'dat moet men absoluut van mij weten', dan kun je daar zelf ruimte voor creëren”, tipt Janssens.
“Het is prima om te zeggen: ‘Wat ik graag nog met jullie wil delen is…’”